Rejseliv / Berlintur oktober 2007 / Ankomst til Berlin

Ankomst til Berlin

Berlin - man ser en stor by med kaos og forvirring for sig, men når man kommer ned blandt menneskerne, U-bahn og alle de andre 87 transport muligheder der er i Berlin, så er det hele faktisk meget overskueligt.

Tina og jeg er lige kommet hjem fra vores forlænget weekend i Berlin - sikke en oplevelse. Jeg vil prøve at beskrive turen så godt jeg kan for jer.

Torsdag d. 4/10-2007
Jeg har taget ferie allerede fra i går, så jeg har været ude og shoppe de sidste ting inden turen. Jeg har aftalt med mor og far, at jeg kommer hjem og spise aftensmad med dem, og så har jeg aftalt med Tina, at jeg sover nede ved hende til fredag.

Fredag d. 5/10-2007
Vi står tidlig op og får os gjort klar og går hen til Banegården og skal med bussen kl. 09.50 til Billund Lufthavn. I bussen er der meget varmt og både Tina og jeg bliver lidt køresyge, så da vi en time senere er i Billund Lufthavn, tager vi nogle dybe indåndninger inden vi går indenfor fot at tjekke ind. Vi får tjekket ind med lidt omrokation af bagagen, efter de nye terrorregler må man ikke rigtig have noget med i håndbagagen, så Tina får hendes toilettaske over i min kuffert og den bliver tjekket ind. Vi bruger Tinas taske til håndbagage. Vi trækker en Cola i automaten og sætter os og snakker og venter på at vi kan gå ombord kl. 12.30. Vi skal flyve med Cimber Air og får både mad og drikke gratis ombord, så vi bliver glædeligt overrasket, da vi ikke troede vi ville få noget. Efter en lille times flyvning er vi i Berlin Tegel. Vi går ud af flyet, bare direkte ud på landingsbanen og over i en bus, der kører os hen til hvor vi skal hente vores bagage. Vi får vores bagage ret hurtig og finder vores vej ud til busstationen og får købt et såkaldt WelcomeCard 2007 til 21 €, som vi kan bruge de næste 3 døgn til at køre med bus, S-bahn, U-bahn, Tram og hvad der nu eller er af transportmidler. Oveni købet får vi et rabathæfte med alt fra 25-100 % rabat på diverse attraktioner i Berlin.

Endelig er vi ankommet til Berlin, nu skal vi finde den rigtige bus hen til hotellet/ungdomsherberget. Med et S-bahn/U-bahn kort i hånden er man ikke helt "lost", vi finder hurtig den rigtige bus og får stemplet vores WelcomeCard (vel og mærket i den forkerte ende). Vi kører et stykke og tager derefter S-bahn/U-bahn hen til Landsberger Allee, hvor vores hotel skulle ligge. Vi går en retning, spørger en mand med hans hund om han ved hvor det ligger. Han fortæller os, at vi skal gå tilbage og så er det den vej lige oppe i krydset hvor vi kommer fra. Vi siger tak og vender snuden tilbage til krydset. Vi vælger så at gå til venstre, og mener at det er det vi kan se gennem busken, alligevel spørger vi nu en anden mand om han ved hvor nr. 160 er henne. Og minsanten om han ikke siger, at vi skal gå til højre i stedet for. Igen vi takker ham for hjælpen og vender om, nu på helt rette veje. Vi finder det ret hurtig og senere finder vi ud af at man faktisk kan se hotellet fra S-bahn/U-bahn stationen. :o) Nu får vi tjekket ind og det er nogle rigtig søde mennesker i receptionen. Vi får et væresle på 6. sal, heldigvis er der elevator. Værelset er farverigt og meget kompakt med hvad vi næsten kan kalde en transportabelt toilet/bad, men egentlig fint nok, vi skal jo bare sove der.

Efter alt dette er klokken blevet ca. 16 og vi beslutter os for, at vi lige så godt kunne tage ud og se noget og finde et sted at spise. Vi tog ind til Alexanderplatz og op i Fjernsynstårnet. Det er fra DDR og hvor man kan se hele Berlin fra i en højde af 203,78 meter. Der er også en resturant som ligger i 207,53 meters højde og som rotere om sin egen akse hver halve time. Der var desværre mange der valgte at spise der, så vi fandt et andet sted. Vi gik lidt rundt på Alexanderplatz og fandt en resturant som så god ud; Block House - indenfor er der en rigtig hyggelig stemning ogvenlige tjenere. Jeg bestiller en Block Burger og Tina bestiller en Cheeseburger. Ind kommer de med ét stykke brød, en bøf og pommes, jeg tænker hvor er salaten og den anden halvdel af mit brød, men sådan er en ægte Block burger lavet - uden salat og kun med ét stykke brød. Det smagte nu rigtig godt og det var ikke specielt dyrt.

Vi går lidt mere rundt og hen til Dunkin' Donuts og køber nogle med hjem og sidder inde i det de kalder Turbinen og spiser dem. Vi går op på værelset og tager et slag 500 som jeg vinder lige på et hængende hår, med 5 point :o) Tørstige er vi blevet og går derfor over på Burger King, som ligger næsten lige ved siden af hotellet, og køber en sodavand (uhh, refill) Fanta er og bliver IKKE fanta. Det samme gælder æblejuice. Så vi drikker en kold cola alt for hurtig og smutter igen.

Vi går i seng og en ny dag venter i morgen med oplevelser.